Skip to main content
  • Aktualności
  • Czym jest spoofing? Jak go rozpoznać i nie dać się nabrać?

Czym jest spoofing? Jak go rozpoznać i nie dać się nabrać?

31-01-2023

Spoofing to rodzaj ataku, w którym przestępcy podszywają się pod banki, instytucje i urzędy państwowe, firmy, a nawet osoby fizyczne w celu wyłudzenia od swoich ofiar danych lub pieniędzy.

Dzięki wykorzystaniu różnych technik, oszuści mogą podszyć się pod wybrany adres e-mail, numer telefonu, a nawet adres IP i w nieuczciwy sposób osiągnąć swoje cele.

Na czym polega spoofing telefoniczny?

Jednym z najpopularniejszych ataków spoofingowych są te wykorzystujące połączenia telefoniczne. Oficjalna nazwa tego typu ataku to Caller ID Spoofing. Cybeprzestępcy używają różnych ogólnodostępnych narzędzi w sieci, które pozwalają dzwoniącemu podszywać się pod dowolnie wybrany przez siebie numer. Najczęściej podają się za pracowników banków lub instytucji państwowych.

Najpopularniejsze scenariusze ataków:

Jednym z popularnych przykładów ataków spoofingowych jest telefon od „pracownika banku”, który informuje ofiarę o włamaniu na konto lub o podejrzanych operacjach bankowych. Oszust prosi rozmówce nie tylko o podanie poufnych danych, ale również o zainstalowanie oprogramowania, które rzekomo może ochronić ofiarę – w rzeczywistości pozwala przejąć kontrolę nad jej urządzeniem. W konsekwencji przestępcy uzyskują dostęp do bankowości klienta, zmieniają hasło i wypłacają zgromadzone na koncie pieniądze.

Zdarza się, że oszuści podają się też za policjantów lub innych urzędników państwowych, próbując wyłudzić dane lub hasła dostępu do różnych usług i serwisów.

W jaki sposób możemy się chronić?

Przestępcy będą próbowali różnych sposobów, by w nieuczciwy sposób pozyskać Twoje dane lub wyłudzić od Ciebie pieniądze. Schematy i scenariusze działań, a także używane argumenty mogą być bardzo urozmaicone. Ataki z wykorzystaniem spoofingu są podobne do ataków phishingowych, dlatego najlepszą ochroną jest zdrowy rozsądek i zachowanie spokoju.

Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które mogą uchronić Cię przed oszustami:

  • Zachowaj szczególną ostrożność, gdy ktoś będzie do Ciebie dzwonił i przedstawiał się jako pracownik banku lub innej instytucji. Pamiętaj, że nawet jeśli numer, z którego dzwoni, jest taki sam, jak ten podany na oficjalnej stronie, połączenie może być sfałszowane. Skontaktuj się ze swoim bankiem, samodzielnie wybierz numer na klawiaturze telefonu i zweryfikuj, czy osoba, która do Ciebie dzwoniła, mówiła prawdę.
  • Pamiętaj, że pracownik banku ani inny przedstawiciel instytucji nigdy nie będzie Cię prosił o podawanie prywatnych danych oraz jakichkolwiek haseł czy kodów dostępu. Jeśli ktoś do Ciebie zadzwoni i to zrobi, natychmiast się rozłącz i zgłoś sprawę do swojego banku.
  • Nie otwieraj przesłanych linków ani załączników, jeśli nie znasz nadawcy i nie masz pewności, co mogą zawierać otrzymane treści.
  • Dbaj o bezpieczeństwo swoich haseł, stosuj weryfikację dwuetapową.
  • Aplikacje pobieraj tylko z zaufanych źródeł.
  • Aktualizuj swój sprzęt i oprogramowanie, z którego korzystasz.
  • Korzystaj z oprogramowania antywirusowego.

ZBP - Fałszywe połączenia telefoniczne przestępców podszywających się pod banki

CENTRALA BANKU
ul. Gdańska 10
07-100 Węgrów

Obsługa klienta tel. (25) 792 23 76
Kredyty tel. (25) 792 29 53
Kasy tel. (25) 792 00 81
Sekretariat tel. (25) 792 23 42
Fax. (25) 792 00 75

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Bank czynny:
Poniedziałek - piątek - 8:00 do 16:00


ODDZIAŁ GRĘBKÓW

ul. Warszawska 8
07-110 Grębków

tel. (25) 793 00 93
tel. (25) 793 01 30

Placówka czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:45 do 15:30.

ODDZIAŁ WIERZBNO

Wierzbno 95
07-111 Wierzbno

tel. (25) 793 46 79
tel. (25) 793 46 63

Placówka czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:15

ODDZIAŁ STOCZEK

ul. 3-go Maja 21
07-104 Stoczek

tel. (25) 691 90 74

Placówka czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:15.

ODDZIAŁ SADOWNE

ul. Kościuszki 5
07-140 Sadowne

tel. (25) 675 32 11
tel. (25) 675 35 31


Placówka czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:45 do 15:30.

BANKOMATY PBS W WĘGROWIE

Lokalizacje bankomatów  Powiatowego Banku Spółdzielczego w Węgrowie:

  • Centrala Banku (Węgrów, ul. Gdańska 10)- bankomat z funkcją wpłatomatu
  • Galeria Mistrza Jana (Węgrów, ul. Wyszyńskiego 7) - bankomat z funkcją wpłatomatu
  • oddział Banku w Grębkowie (Grębków, ul. Warszawska 10)
  • oddział Banku w Stoczku (Stoczek, ul. 3-go Maja 21)
  • oddział Banku w Sadownem (Sadowne, ul. Kościuszki 5)
  • oddział banku w Wierzbnie (Wierzbno 95)
Znajdziesz nas też tutaj