Spoofing to rodzaj ataku, w którym przestępcy podszywają się pod banki, instytucje i urzędy państwowe, firmy, a nawet osoby fizyczne w celu wyłudzenia od swoich ofiar danych lub pieniędzy.
Dzięki wykorzystaniu różnych technik, oszuści mogą podszyć się pod wybrany adres e-mail, numer telefonu, a nawet adres IP i w nieuczciwy sposób osiągnąć swoje cele.
Na czym polega spoofing telefoniczny?
Jednym z najpopularniejszych ataków spoofingowych są te wykorzystujące połączenia telefoniczne. Oficjalna nazwa tego typu ataku to Caller ID Spoofing. Cybeprzestępcy używają różnych ogólnodostępnych narzędzi w sieci, które pozwalają dzwoniącemu podszywać się pod dowolnie wybrany przez siebie numer. Najczęściej podają się za pracowników banków lub instytucji państwowych.
Najpopularniejsze scenariusze ataków:
Jednym z popularnych przykładów ataków spoofingowych jest telefon od „pracownika banku”, który informuje ofiarę o włamaniu na konto lub o podejrzanych operacjach bankowych. Oszust prosi rozmówce nie tylko o podanie poufnych danych, ale również o zainstalowanie oprogramowania, które rzekomo może ochronić ofiarę – w rzeczywistości pozwala przejąć kontrolę nad jej urządzeniem. W konsekwencji przestępcy uzyskują dostęp do bankowości klienta, zmieniają hasło i wypłacają zgromadzone na koncie pieniądze.
Zdarza się, że oszuści podają się też za policjantów lub innych urzędników państwowych, próbując wyłudzić dane lub hasła dostępu do różnych usług i serwisów.
W jaki sposób możemy się chronić?
Przestępcy będą próbowali różnych sposobów, by w nieuczciwy sposób pozyskać Twoje dane lub wyłudzić od Ciebie pieniądze. Schematy i scenariusze działań, a także używane argumenty mogą być bardzo urozmaicone. Ataki z wykorzystaniem spoofingu są podobne do ataków phishingowych, dlatego najlepszą ochroną jest zdrowy rozsądek i zachowanie spokoju.
Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które mogą uchronić Cię przed oszustami:
ZBP - Fałszywe połączenia telefoniczne przestępców podszywających się pod banki
CENTRALA BANKU
ul. Gdańska 10
07-100 Węgrów
Obsługa klienta tel. (25) 792 23 76
Kredyty tel. (25) 792 29 53
Kasy tel. (25) 792 00 81
Sekretariat tel. (25) 792 23 42
Fax. (25) 792 00 75
e-mail:
Bank czynny:
Poniedziałek - piątek - 8:00 do 16:00
ul. Warszawska 8
07-110 Grębków
tel. (25) 793 00 93
tel. (25) 793 01 30
Placówka czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:45 do 15:30.
Wierzbno 95
07-111 Wierzbno
tel. (25) 793 46 79
tel. (25) 793 46 63
Placówka czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:15
ul. 3-go Maja 21
07-104 Stoczek
tel. (25) 691 90 74
Placówka czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:15.
ul. Kościuszki 5
07-140 Sadowne
tel. (25) 675 32 11
tel. (25) 675 35 31
Placówka czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:45 do 15:30.
Lokalizacje bankomatów Powiatowego Banku Spółdzielczego w Węgrowie: